Scrum v oddělení marketingu aneb trnitá cesta ke zdravému týmu
Zveřejněno 20. 6. 2024 14:58 | Napsal Lucie Bartošová | Doba čtení: 2 minuty
Scrum jako agilní metodiku začali nejprve používat naši kolegové z vývojového oddělení. My na marketingu jsme se mu nějakou dobu bránili a namítali jsme, že u nás žádná taková změna není na místě (nutno říci, že to nám fakt jde). Nakonec si ale scrum našel cestu i do našeho týmu.
A teď jsme za to samozřejmě rádi, protože scrum nám mimo jiné pomáhá s plánováním práce, usnadňuje nám komunikaci s kolegy i klienty a také díky němu efektivněji zvládáme časový pres (respektive ho včas odhalíme a eliminujeme na minimum).
Přečtěte si, jak jsme scrum zvládli implementovat a jak z něj náš tým těží.
Plánujeme čas
A to nejen sami sobě, ale i kolegům. Náš marketingový tým je momentálně složený z 11 lidí a šest z nich zastává roli projektového manažera neboli "vedoucího projektů". No a tito naši vedoucí "odevzdávají" každý měsíc svým klientům v rámci smluvní spolupráce širokou škálu marketingových služeb, které realizují jednotliví specialisté (specialista na sociální sítě, grafik, PPC specialista, copywriter, SEO specialista apod.).
Bez čeho se neobejdeme?
Sprinty
Pracujeme v týdenních sprintech a odbavujeme pouze takové úkoly, které jsou přesně definované a konkretizované.
Plánovací schůzky (daily scrum)
Probíhají každé ráno a účastní se jich všichni členové týmu. Máme tak perfektní přehled, co se v daný den bude dělat, v jakém stavu jsou úkoly pro naše klienty, co se pozdrželo a případně proč.
Backlog
Zásobník prací na další týden a jeho úpravy neboli "česání", jak říkáme my, je jeden z nástrojů, díky kterým se jen minimálně dostáváme do časového presu.
Funguje to takto:
- Vždy do pátku do 13:00 musí mít každý člen našeho týmu naplánované činnosti pro sebe i pro specialisty na další týden.
- V rámci "česání backlogu" je potom vedoucí týmu spolu se scrum masterem zkontrolují, případně poupraví a v některých případech odloží na následující sprint.
- Na další týden má tak každý z nás naplánované přesně takové množství činností, které odpovídá jeho časovému fondu a časové rezervě pro řešení adhoc úkolů(cca 20 %).
Děláme pravidelné retrospektivy
Každý čtvrtek se scházíme a společně probíráme, co se povedlo a co ne. Úplně správně bychom v rámci retrospektiv měli hodnotit předchozí sprint, ale my tuto poradu využíváme i pro osvětu v týmu (novinky, návody, občas i oddychové týmové hry a aktivity). Větší zhodnocení typu "co děláme dobře" a "čeho chceme nechat" děláváme kvartálně.
Máme svého scrum mastera
Scrum master týmu je jakýsi psycholog a organizátor. Podle odborných příruček jde o facilitátora a kouče, který:
- odstraňuje překážky ve svém týmu
- pomáhá nastavit iterace tak, aby byly užitečné, a tím pomáhá maximalizovat hodnotu vytvořenou týmem
- pomáhá svému týmu plánovat práci
- koordinuje jednotlivé činnosti a zajišťuje, aby byly dílčí kroky úspěšně dokončeny
Informace ze zákulisí: Ustát roli scrum mastera v XARTím marketingovém oddělení je s ohledem na velmi silné individuality v tomto týmu docela výzva! ;)
Kdopak by se scrumu bál
I přesto, že scrum vyžaduje určitou míru disciplíny a adaptace, jeho přínosy pro náš tým jsou už teď viditelné. Zatím sice nemáme konkrétní recept, jak na to, jak to "správně" dělat, postupně ale hledáme cesty a vylepšujeme svůj scrum tak, aby nám vyhovoval a aby měl pro náš tým co největší přínos.
Závěrem tedy můžeme říci, že scrumu se skutečně není třeba bát - stačí podniknout první malé kroky a vtáhne vás to. Postupně potom budete, tak jako my, začleňovat další a další dílky ze scrum skládačky, až to jednoho dne do sebe všechno zapadne.
Tak ať se daří!