WT100

Co je XML feed a k čemu ho potřebuji?

Ukázka XML feedu pro e-shop s obuví č. 2XML feed si můžete představit jako datový soubor s popisem produktů ve vašem e-shopu (název, cena, dostupnost atd.), který funguje jako zdroj dat pro zbožové srovnávače, jako jsou například Google Nákupy, Heureka a Zboží.

Tyto tři "zbožáky" jsou v České republice nejrozšířenější a v poslední době navíc nefungují pouze jako cenové srovnávače, ale také jako nákupní rádci. Tím se jejich význam ještě zvyšuje a pro majitelé e-shopů je tedy přítomnost jejich produktů zde velmi žádoucí.

Pokud i vy chcete, aby se tu vaše zboží zobrazovalo, správně vytvořený XML feed je základ. A záměrně říkám "správně", protože je opravdu důležité věnovat této práci patřičnou pozornost a připravit datový soubor podle potřebných specifikací.

Příklad výkonu zbožového srovnávače

Ukázka XML feedu pro e-shop s obuví č. 2Náklady: 5000 Kč/měsíc
Návštěvnost: 2000
Konverzní poměr: 1,75 % (poměr návštěvníků, kteří se prokliknuli do e-shopu, a těch, kteří nakoupili)
Počet objednávek: 35
Průměrná cena objednávky: 1500 Kč
Předpokládané tržby: 57 000 Kč
PNO: 8,7 %

Nejdůležitějším parametrem je pro nás PNO neboli procentuální vyjádření nákladů a vzniklých tržeb (5000/(57 000/100) = 8,7 %).

Co byste o XML feedech měli vědět

  • XML feed je třeba mít udělaný podle specifikace, kterou si každý srovnávač vytváří podle svých preferencí.
  • Srovnávače si XML feedy stahují i několikrát za den, a to především pro aktuálnost skladu a cen.
  • Každý zbožový srovnávač je nám schopen říct, jestli je vložený XML feed v pořádku, anebo je nutné něco opravit. Některé úpravy je možné dělat přímo v administraci, pro jiné je potřeba programátor.

Ukázka povinných parametrů

  • Productname – přesný název produktu (obecný, věcný a stručný)
    Pokud uvedeme výrobce, řadu a produktové číslo, ve většině případů se produkt v pořádku spáruje.
  • EAN – jednoznačný identifikátor produktu (jedinečný identifikátor jednotlivých druhů zboží ve formátu EAN13)
  • Manufacturer – název výrobce produktu (využívá se při filtrování parametrů)
  • PN – produktové číslo výrobku (od výrobce)
  • Price_vat – cena produktu
  • Koncová cena produktu s DPH
  • Delivery date – dostupnost/dodací doba produktu

Ukázka nepovinných parametrů

  • Vat – DPH
  • Accessory – odkazuje na produkt, který je příslušenstvím tohoto produktu
  • Gift – popis dárku

Proč je potřeba uvádět informace podle specifikací Heureky?

Vyhledávání na Heurece funguje podobně jako vyhledávání v e-shopu. Pokud napíšeme hledaný výraz do vyhledávacího pole, zobrazí se nám nabídka produktů z kategorie, která obsahuje hledané produkty.

V případě, že je správně vyplněná hodnota CATEGORYTEXT, produkt se nám zobrazí v nabídce dané kategorie. Pokud kategorii nemáme správně vyplněnou, zobrazí se naše nabídka až ve fulltextu - za výpisem kategorií.

Když je produkt správně zařazený v kategorii a v produktové kartě (pro zařazení do produktových karet je potřeba mít správný název dle struktury PRODUCTNAME, která vychází ze specifikace pro danou kategorii), můžeme u produktu kliknout na "Porovnat ceny". Tím se dostaneme do produktové karty, kde si zobrazíme popis a nabídky od více e-shopů.

Ukázka výpisu produktů na Heurece

Produktová karta

Na produktové kartě najdeme důležité informace o nabídce e-shopů. Můžeme si tu ověřit, jestli do XML feedu posíláme správná data, a jestli máme vyplněné všechny parametry:

  • Je produkt skladem, anebo je doba dodání delší? → DELIVERY_DATE
  • Kolik bude stát doprava→ DELIVERY
  • K objednávce také můžu doplnit informaci, že k produktu dostanu dárek nebo něco zdarma. → GIFT
  • Je e-shop zařazen v programu Ověřeno zákazníky? A jaké má hodnocení? (Certifikát je možné získat pouze na základě kladných hodnocení e-shopu.)
  • Další informace zobrazují recenze e-shopu, varianty produktu, dopravce, výdejní místa atd.

E-shopy se tu dále zobrazují ve dvou skupinách:

  • Doporučená nabídka – zde jsou zobrazeny e-shopy v PPC režimu.
    Pozici zobrazení ovlivníme nejen kvalitou informací ve feedu, ale také biddingem (nastavením ceny za proklik). Od 21. 11. 2022 stačí pro biddování pouze dva e-shopy zobrazené na této pozici.
  • Nejlevnější nabídka – tady se zobrazují nabídky podle ceny produktu

Ukázka produktové karty na Heurece

Závěrem

Zbožové srovnávače jsou důležitým zdrojem návštěvnosti a tržeb z internetu a jsou vhodné pro všechny e-shopy. Jejich správa, stejně jako problematika produktových feedů ale není jednoduchá a není určená laikům - už proto, že každý e-shop má k dispozici jiná data. Pro zvýšení výkonu je třeba umět tato data správně použít, aby splňovala podmínky jednotlivých zbožových srovnávačů. Proto pro jejich nastavení a správu doporučujeme oslovit specialistu.

 

Zaujal tě tento článek? Sdílej ho na svém Facebooku.

Zůstaňte s námi v kontaktu

Zaujal vás tento článek?
Přihlaste se k odběru našeho e-mailového zpravodaje xNews a žádné další novinky vám neutečou!

Navštivte nás:
XART s.r.o.
Novosady 40
(vedle klubu Rock Depo)

Velké Meziříčí
Jsme vám k dispozici
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Nahoru