Tone of Voice: Vytvořte hlas značky, který rezonuje

Vaše značka má skvělý vizuální styl, chytlavý slogan, rozeznatelné logo. Ale má svůj vlastní hlas? Zajistěte, aby zákazníci rozpoznali váš tone of voice na první pohled a nastavte ho tak, aby oslovoval správné publikum. Na následujících řádcích vám s tím pomůžeme.
Tone of Voice je jednou z klíčových součástí identity. Dokáže budovat důvěru a odlišuje vás od konkurence. Je to způsob, jakým značka komunikuje – jaký styl, tón a emoce do své komunikace dává. Díky němu vás dokážou zákazníci poznat na první pohled, vědí, jestli je dokážete pobavit nebo poradit, a hlavně – jestli vám budou věřit.
Jak definovat Tone of Voice?
Představte si, že je vaše značka člověk. Jak by mluvila? Jak by se chovala k zákazníkům? Jaké emoce chce vzbuzovat? Je vážná nebo hravá? Tyká nebo vyká? Je elegantní nebo neformální?
V ideálním případě značka mluví stejným jazykem jako zákazníci. Pokud si nejste jistí, zaměřte se na to, jak mluví na sociálních sítích, komentují vaše příspěvky, jakým způsobem se ptají v e-mailech a chatbotech nebo také na vašich kamenných prodejnách. Jaké jsou jejich očekávání? Jejich hodnoty? Přizpůsobte jim svůj styl komunikace.
Příklady skvělého Tone of Voice
Duolingo
Duolingo je známé svým humorem, nadsázkou, občas i provokací. Jeho tón je odlehčený, přátelský a drzý. Používá internetový slang a meme humor, provokuje své uživatele. Je osobní a přímý – podobně jako kamarád, co vás s humorem popohání a myslí to s vámi dobře. Svůj Tone of Voice využivá v notifikacích aplikace, e-mailech i na sociálních sítích. Pokud komunikuje např. technické problémy, upouští od své drzosti a používá více empatický tón: „You didn't practice today. That's okay, I'll just cry myself to sleep."
Nike
Nike komunikuje silně a motivačně. Jeho hlas je povzbudivý, přímý a často emocionální. Snaží se dosáhnout toho, aby jeho zákazníci cítili sílu a odhodlání. Používá krátké a úderné věty, motivuje je, nabádá k akci – jako jeden příklad za všechny stačí jejich slogan „just do it".
Jakými slovy byste svou značku nejlépe popsali?
Napište si všechna slova, která vás k tomu napadnou. Abyste nemuseli tápat, připravili jsme seznam vlastností, které mohou vaši značku nejlépe vystihnout.
Seznam možných vlastností značky pro určení Tone of voice:
Vážná | Umělecká | Expertní | Zodpovědná | Minimalistická | Provokativní |
Energická | Formální | Moderní | Sexy | Sebevědomá | Vtipná |
Elegantní | Profesionální | Opatrná | Trpělivá | Osobní | Konzervativní |
Silná | Přátelská | Uvolněná | Upřímná | Informativní | Odvážná |
Tradiční | Odborná | Důvěryhodná | Odlehčená | Zábavná | Neformální |
Drzá | Seriózní | Odvážná | Kreativní | Věcná | Inspirativní |
Tone of Voice sjednoťte napříč kanály – na webových stránkách, sociálních sítích i ve vaší chatové a e-mailové podpoře. Pokud jste na webu příliš vážní a na sociálních sítích házíte jedno meme za druhým, působí to nekonzistentně. To ale neznamená, že tonalita musí být všude stejná – na webu je ideální podávat informace strukturovaně a věcně, na sociálních sítích zvolit odlehčenější tón. Důležité je, aby celkový styl komunikace stále odpovídal vaší značce. Vytvořte manuál a definujte pravidla pro všechny zúčastněné a pro všechny kanály, aby byla tonalita nejen konzistentní, ale také flexibilní podle kontextu.
Testujte a vyvarujte se chyb
Učený z nebe nespadl a potřebujete zjistit, jestli zvolený Tone of Voice funguje. Vyzkoušejte různé formulace textů a pozorujte na A/B testování, které mají lepší odezvu. Na sociálních sítích sledujte, jak lidé reagují na váš obsah. Jděte cestou dotazníků a ptejte se těch nejpovolanějších – vašich zákazníků, jak na ně komunikace působí.
Checklist Tone of Voice
Pojďme si to shrnout a doladit, ať vás zákazníci poznají na první pohled. A pokud budete potřebovat pomoc, víte, kde nás najít.
- Definujte, jak chcete působit a jaké emoce chcete vzbuzovat.
- Popište styl komunikace (formální vs. neformální, vážná vs. hravá).
- Inspirujte se u jiných značek, zůstaňte autentičtí.
- Otestujte Tone of Voice v praxi a upravujte podle potřeby.
- Vytvořte si manuál pro sjednocení komunikace napříč kanály.