Jak zjistit používané prohlížeče v cizích zemích
Zveřejněno 18. 8. 2015 18:09 | Napsal Martin Lola
Možná Vás také někdy zajímalo (ať už profesně nebo jen tak), jaké prohlížeče jsou v jaké zemi nejvyužívanější. Na základě toho se dokážeme rozhodnout, pro které prohlížeče v dané zemi web odladit.
Ideální by bylo, aby se web zobrazil všude správně a bez chyb. Tady ale narážíme na protichůdné postoje. Klienti se svým webem chtějí odlišit (a my takové weby chceme vytvářet), a proto často sáhneme po nějakém novém řešení, u kterého je ovšem možné, že ho prohlížeče nedokážou správně pochopit. Zde potom balancujeme na ostří nože: ladíme pro starší / méně používané prohlížeče; některé funkce vypustíme; a některé prohlížeče ignorujeme. Které jsou které?
Zjišťujeme rozšíření prohlížečů ve světě
Vynikající službu poskytuje globální statistika http://gs.statcounter.com/. Dokáže vypsat rozšíření prohlížečů skrz jednotlivé země i kontinenty.
Přesnost statcounteru
Na svých stránkách uvádějí, že sbírají údaje z 3 milionů webů za měsíc. Důležitým údajem je, že statcounter měří pageview (http://gs.statcounter.com/faq#global-stats-accurate), tedy zobrazení stránky. Tato metodika nás nutí ke zpřesnění otázky: chceme změřit, který prohlížeč generuje nejvíce trafficu (pageview: aktivní uživatelé, kteří nešetří kliknutím), nebo kolik lidí používá který prohlížeč (pasivnější uživatelé, kteří na internet jdou třeba jen několikrát týdně)? Zase se to stáčí k tomu, koho vlastně webem chceme oslovit. Ale to je otázka na jindy. J
Porovnání měření statcounteru s naším trafficem
Zkusili jsme srovnat výsledky statcounteru s naším vlastním měřením přes Google analytics. Také sledujeme pageviews, abychom srovnali metodiku. Obě statistiky jsou omezeny na ČR, měření je zprůměrováno z více webů.
A výsledek? Rozdíly jsou minimální.
Statcounter | GA | |
---|---|---|
Chrome | 42% | 45% |
Firefox | 24% | 24% |
IE | 18% | 18% |
Safari | 5% | 6% |
Opera | 5% | 3% |
Prohlížeče v ČR
Zatímco v ČR a nám nejbližším státům jasně vede svatá trojice Chrome-IE-Firefox, například v Indii je situace zajímavější. Tam jasně vede UC browser, následuje Chrome a hned za ním „mrtvá“ Opera.
Vždy se vyplatí prozkoumat situaci předem
Raději dvakrát měřit a jednou řezat, v případě kódování webů to platí dvojnásob.