xartDoba webová
je doba webová

WT100

Internetoví šmejdi útočí zákeřněji než kdy dříve

Internetoví šmejdi - ES Katalog a dalšíS nabídkou zápisu v online katalogu, který nám zaručeně pomůže k lepší dohledatelnosti na internetu, se setkala snad každá firma. V drtivé většině případů jde ovšem o portály, které kromě jejich provozovatelů nikdo nezná - a nikdo je nepoužívá.

Asi vás tedy nepřekvapí, že nemá nejmenší smysl do nich investovat energii ani peníze.

Aktuálně se však situace přiostřila, protože zástupci těchto katalogů (ne nepodobní takzvaným šmejdům) zvolili novou, zákeřnější taktiku. Nejnovější případy hovoří o společnosti jménem "ES Katalog" (narážka na Seznam.cz), která obvolává potenciální zákazníky a tvrdí, že s nimi spolupracuje už delší dobu a že chce pouze prodloužit smlouvu. Po telefonátu obvykle rovnou zasílá "novou" smlouvu spolu s fakturou. Toto jednání potvrzuje např. pan Milan Kresa, který jednání pracovnice ES Katalogu popsal pro iDNES.cz:

Do telefonu se představila tak, že jsem pochopil, že se jedná o Seznam. Nevěnoval jsem tomu přílišnou pozornost. Něco jsem jim tam odsouhlasil a během tří minut jsem dostal e-mail, že jsem uzavřel po telefonu smlouvu, přikládali fakturu na nějakých šest tisíc. Nedivil bych se, kdyby se většina z uvedených firem v jejich seznamu ocitla podobným způsobem.

Pokud se vám stalo něco podobného jako panu Kresovi, vězte, že na odstoupení od takovéto smlouvy máte 14 dní. Proto neváhejte a jednejte co nejdříve - v opačném případě je totiž velmi těžké se ze smlouvy vyvázat.

Jak poznáte další šmejdy?

Není to jednoduché. Málokdy se totiž představí jako společnost nabízející prostý zápis v katalogu (i když o nic jiného opravdu nejde). Své služby zaobalují do efektivních řečí, ze kterých má člověk dojem, že mu za "pár tisíc" pomohou k lepší dohledatelnosti.

Většinou hovoří o:

  • využití klíčových slov
  • zlepšení pozic webu ve vyhledávačích
  • zpětných odkazech (linkbuildingu)
  • PR článcích
  • originálních linktextech apod.

Často také slibují, že na vybraná klíčová slova budete díky nim na prvních místech. Jenže jaksi opomenou dodat, že se to týká pouze jejich katalogu, který - jak už jsme si řekli - nikdo nepoužívá. Proč by to také kdokoliv dělal? Pro vyhledání firmy přece každý použije klasický vyhledávač, nejčastěji Google nebo Seznam.

Takže ať vedou jakkoliv sofistikované řeči, nic to nemění na tom, že zápisy v katalozích nefungují. Jedinou cestou, jak zvednout pozice ve vyhledavačích, totiž stále zůstává poctivá a citlivá práce s obsahem stránek, strukturou webu a zpětnými odkazy. Vhled do toho přináší např. Google zde.

Šmejdy mimochodem poznáte i podle toho, že s vámi komunikují pouze ohledně fakturace a nepředstaví vám žádnou odvedenou práci.

A jak se jich elegantně zbavit?

Jakékoliv společnosti, která vám bude nabízet služby spojené s internetem, především nikdy nic nepotvrzujte po telefonu. Když poznáte, že jde o šmejdy, zastavte je hned v úvodu např. slovy: "Promiňte, vaše služby v žádném případě nevyužiji a už mě nikdy nekontaktujte."  Pokud si nebudete jisti, vysvětlete jim, že po telefonu s nimi nic řešit nechcete, a požádejte je, ať vám vše popíší v e-mailu. A pokud jste naši klienti, jednoduše je odkažte na nás. My si s nimi poradíme. :)

Existují vůbec nějaké smysluplné katalogy?

Obecně platí, že jediný užitečný katalog je Firmy.cz od Seznamu. Některým klientům (např. strojírenským nebo stavebním firmám) doporučujeme také prověřené oborové katalogy. Investice do jakýchkoliv jiných katalogů se nevyplácí. Mnohokrát jsme je prověřovali, občas jsme některému katalogu dali i šanci, ale statistiky návštěvnosti nám vždy potvrdily to, co píšeme v úvodu - jsou k ničemu.

Zaujal tě tento článek? Pošli ho do světa.
Navštivte nás na Rozkoši
XART s.r.o.
Novosady 40
(vchod z ulice Rozkoš,
vedle kavárny Pink Panther)

Velké Meziříčí
Nahoru